Het boek – Mijn literaire zomer van 2021 #1

Laten we ook niet te hard zijn voor de zomer van 2021. Het weer mag dan het noorden kwijt zijn, het nieuwe normaal wordt steeds normaler en wie wil er nu eigenlijk lamgeslagen worden door een hittegolf? Ook mijn gemoed kende grillige curves, het ene moment had ik rust nodig, dan verlangde ik naar adrenaline. Aan goede verhalen was er echter geen gebrek. Er groeide en bloeide heel wat in de Tour en tijdens de Olympische Spelen, maar ook op literair niveau is de zomer van 2021 nu al een hoogvlieger voor mij. De ene boekenherinnering na de andere werd geboren en de boekenteller blijft vrolijk verder tikken. Door het kwakkelige karakter van het weer las ik bovendien op heel diverse plaatsen in en rond mijn huis. De boekenkeuzes die ik maakte waren dan weer niet bijster origineel. Jullie zijn bij deze gewaarschuwd: ik las veel boeken die overal worden aangeraden (terecht, zo bleek dus). Ik deed dat thematisch volgens geografie zodat ik helemaal covid-safe Europa kon doorkruisen. Ik toon jullie graag de hoogtepunten van mijn literaire reis.

Ik begon mijn zomervakantie met een Scandinavische week (een week is een rekbaar begrip als je op vakantie bent). Het regende of miezerde, er was wind, het was grijs, ik voelde me wat verdoofd. Kortom het uitgelezen moment om me op het wispelturige leven van Noorse, Zweedse en Deense hoofdpersonages te storten. Ik begon mijn dagen al lezend in bed. Zo was er De overlevenden van Alex Schulman. Het zoveelste verhaal over een duister familiegeheim, dacht ik aanvankelijk, maar jongens toch: wat was dit verrassend! Ook rond de Kopenhagen-trilogie van Tove Ditlevsen hangt de zweem van een hype. Ditlevsen schreef Kindertijd, Jeugd en Afhankelijkheid in de jaren 60, maar haar autobiografisch drieluik werd pas recent vertaald in het Nederlands. Ik was meteen verkocht. Ditlevsen vertelt hoe ze er als kind van droomde om schrijfster te worden, wat haar ook lukt. Ze slaagt er echter niet in om een fijn leven te leiden zonder pijnstillers. Hard en ontroerend, absoluut het lezen waard.

IMG_6071b

Toen het leek alsof de zomer gewoon met een valse noot was gestart en dat het zomerweer in alle hevigheid zou losbarsten (niet dus), begon ik aan de Italianen. Ik lag languit in de tuin terwijl ik mijn gras haast zichtbaar zag groeien. Dat kan ik dus als geen ander: in de wildernis van mijn tuin me totaal niks aantrekken van het werk dat gedaan “zou moeten” worden. Het boek dat me deze zomer het diepst heeft geraakt kwam van Roberto Camurri die in De naam van de moeder schrijft over een vader-zoon-relatie waarin het gemis van een moeder door merg en been snijdt, juist omdat er niet over haar wordt gepraat. Het was zo’n boek dat ik volledig wilde laten doordringen, een boek dat je nooit helemaal kan vatten, maar dat je ondergaat. De vreemdelinge van Claudia Durastanti is op een heel andere manier doordringend. Zij vertelt hoe ze als kind opgroeide met dove ouders in een multicultureel en armoedig Italië. Omdat ze meandert qua stijl en verhaal blijf je geboeid. Elke zin is ook raak. De wijsheden over identiteit volgen elkaar in sneltempo op. Zei ik trouwens niet dat dit het jaar van Italië was?

IMG_6080b

Een Franse week was uiteraard onvermijdelijk aangezien het al veel te lang geleden is dat ik daar lijfelijk aanwezig kon zijn. Het werd ook de meest diverse week: zowel klassiekers als recent verschenen romans gleden onder mijn ogen door. Daarbij ook De sneeuwpanter van Sylvain Tesson. Serieus, weer een boek over bergen? Weer een boek over de natuur? Jawel en wat voor één! Een stilistisch pareltje in al z’n eenvoud. Tesson bewijst dat een verhaal geen klassieke spanningsboog nodig heeft om je op sleeptouw te nemen, dat je geen vergezochte inzichten nodig hebt om iets krachtigs te vertellen. Ik kreeg zowaar zin om zelf uren op mijn buik in de Himalaya te liggen hopend op een glimp van de mysterieuze sneeuwpanter. Lees vooral zelf of het Tesson gelukt is. Het grappigste én snedigste boek dat ik deze zomer las was De kaart en het gebied van Michel Houellebecq, een auteur naar mijn hart die altijd zijn eigenzinnige zelve is. In deze roman staat de lucratieve kunstwereld centraal. De auteur Michel Houellebecq is een personage, dat hij helemaal niet spaart. Verder is het zonde om veel over de plot te vertellen. Houellebecq is wellicht geen spek voor ieders bek, maar De kaart en het gebied vond ik best toegankelijk. Gewoon eens proberen, zou ik zeggen.

IMG_6075b

Mijn literaire reis houdt momenteel halt in de Lage Landen, een thuismatch zeg maar. Ik werd omver geblazen door Wij zijn licht, de debuutroman van Gerda Blees die meteen goed was voor de shortlist van de AKO-literatuurprijs 2021. Blees baseerde zich voor haar verhaal op het overlijden van een vrouw in een Utrechtse woongroep. Haar personage Elisabeth sterft omdat ze deel uitmaakte van een groep die gelooft te kunnen overleven op licht. Dubieuze goeroes overtuigen hen van het feit dat voedsel energie vreet en dat een mens zich energieker voelt door niet te eten. Allesbehalve een licht onderwerp dus. Wat de roman op de één of andere manier toch verteerbaar maakt is de experimentele vorm: elk hoofdstuk is een object of concept de verteller van dienst. Dat voelt nooit vreemd aan, sterker nog: je krijgt op die manier steeds meer inzicht in de bizarre beweegredenen van de woongroepers.

Om het met Noordkaap te zeggen: we waren bijna echt vergeten hoe schoon nat de zomer wel kan zijn, maar om toch ietwat vrolijk te eindigen: de zomer zit er nog niet op. Wie weet wat die laatste maand nog voor ons in petto heeft (meer regen?). Ik stort me dan op de English fiction waar ik graag meer over vertel in een volgend deel. Cheers op de literatuur!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s